Chcesz, by Twoja strona internetowa gwarantowała jak najlepsze doświadczenia użytkownikom, a tym samym przyciągała ich uwagę i zatrzymywała na dłużej? Poznaj więc popularne błędy UX, a następnie sprawdź, czy któryś z nich nie pojawia się w Twoim serwisie.
Czym jest UX?
UX, czyli User Experience (doświadczenie użytkownika), odnosi się do ogólnych wrażeń, jakie ma osoba w trakcie korzystania z produktu, systemu bądź usługi. Obejmuje on wiele aspektów, takich jak na przykład prostota użytkowania, funkcjonalność, płynność działania, estetyka i dostępność. Prostota użycia dotyczy tego, na ile intuicyjny w obsłudze jest produkt bądź serwis. Funkcjonalność wiąże się natomiast z tym, jak dobrze strona spełnia swoje podstawowe zadania i zaspokaja potrzeby użytkowników.
User Experience odnosi się oczywiście do znacznie większej liczby aspektów, a przy obecnej konkurencji ważny może okazać się każdy szczegół. Jeśli potrzebujesz pomocy przy projekcie strony internetowej w Lublinie zgodnej z dobrymi praktykami UX, zapoznaj się na przykład z ofertą agencji IBIF.PL: https://www.ibif.pl/oferta/strony-internetowe.
10 popularnych błędów UX na stronach
Na stronach internetowych można spotkać wiele błędów z zakresu User Experience, które negatywnie wpływają na doświadczenia użytkowników. Oto niektóre z tych najczęstszych:
Złożona nawigacja
Jeśli struktura nawigacji cechuje się za znacznym skomplikowaniem i nieintuicyjnością, użytkownicy mogą miewać trudności z odnalezieniem potrzebnych informacji. Sprawdź więc zrozumiałość menu i etykiet, przeanalizuj również sposób poruszania się użytkowników po witrynie. Zobacz, czy cechuje ją na tyle wysoki poziom przejrzystości, by uniknąć frustracji potencjalnych klientów i ich utraty na rzecz konkurencji.
Długi czas ładowania strony
Zbyt długo ładujące się serwisy zniechęcają użytkowników do korzystania i prowadzą do wysokiego wysokiego współczynnika odrzuceń. Do wolnego ładowania przyczyniają się takie elementy jak duże pliki graficzne czy nieoptymalny kod.
Brak responsywności
Błędem UX jest także niewłaściwe wyświetlanie się stron na różnych urządzeniach, czyli ekranach komputerów, tabletów i telefonów. Problemy z responsywnością mogą dotyczyć nieczytelnych treści, trudności nawigacyjnych i niepoprawnego wyświetlania elementów.
Nieczytelne treści
Zbyt mały, niepoprawnie sformatowany bądź niekontrastujący z tłem tekst może okazać się trudny do przeczytania. To kolejny błąd UX, przez który strona traci użytkowników. Dlatego pamiętaj o właściwym użyciu czcionek, krótkich akapitach, odstępach w treściach i odpowiednim kontraście. Wszystko to sprawi, że ułatwisz odbiorcom przyswajanie treści.
Słaba jakość formularzy
Istotne z punktu widzenia UX są również jak najprostsze formularze, które nie wymagają zbyt wielu informacji do wypełnienia, a zarazem proponują pomoc kontekstową zachęcającą do wypełnienia. O słabszej jakości formularzach mogą świadczyć takie kwestie jak brak walidacji danych, nieczytelne etykiety pól oraz nieintuicyjne rozmieszczenie elementów.
Nieefektywne wezwania do działania (CTA)
Niezrozumiałe, nieprzyciągające uwagi lub nieprawidłowo umiejscowione przyciski CTA mogą spowodować, że użytkownicy nie będą wiedzieć, co zrobić dalej. Dobre wezwanie do działania powinno cechować się wyrazistością, być zachęcające i łatwe do znalezienia.
Brak informacji o stanie procesu
Użytkownicy powinni mieć jasny wgląd w to, co się dzieje, na przykład podczas ładowania strony, przesyłania plików czy dokonywania płatności. Brak informacji o postępie procesu może prowadzić do niepewności i frustracji, zwłaszcza jeśli z jakichś powodów proces ten się przedłuża.
Użycie zbyt wielu pop-upów i reklam
Nadmiar pop-upów, reklam lub okienek z subskrypcjami może okazać się uciążliwy i przeszkadzać w korzystaniu z witryny na tyle, że użytkownicy opuszczą stronę, zamiast dokończyć na przykład zakup czy rejestrację. Usuń więc z serwisu wszelkie nadmiarowe, zbędne elementy.
Nieintuicyjne elementy interaktywne
Błędem UX na stronie są też trudne do identyfikacji i użycia elementy w formie przycisków i menu. Powinny one być odpowiednio duże, wyraźnie oznaczone i reagować zgodnie z oczekiwaniami użytkowników.
Brak dostępu do wsparcia
Do frustracji, a nawet opuszczenia strony może prowadzić również brak łatwego dostępu do pomocy dla użytkowników. Dlatego pamiętaj, by zadbać o widoczny i prosty sposób kontaktu jak e-mail i numer telefonu.
Dbałość o UX strony internetowej może zapewnić Ci przewagę nad konkurentami. Dlatego zadbaj o to, by żaden z wymienionych wyżej błędów nie wystąpił w Twoim serwisie i ciesz się większym zaangażowaniem użytkowników.
Artykuł sponsorowany